
Elevul lui Platon, Aristotel, (384-322 î.d.Hr.) a scris de asemenea un tratat politic în care se ocupã de problemele de politicã ºi pedagogie muzicalã ºi în care îºi criticã maestrul în mai multe puncte. Astfel el este pentru acceptarea, sau tolerarea modurilor care pot produce katharsis-ul, purificarea sufletelor. Aristotel a împãrþit modurile în moduri etice, practice ºi entuziastice. ,,Modurile etice influenþeazã întregul ethos al omului fie dotându-l cu stabilitate eticã (precum modul dorian), fie distrugându-i-l în fapt (mixolidianul ºi ionianul), iar modurile practice trezesc în om ,,acte specifice de voinþã" ºi cele entuziastice îl aduc pe om din starea normalã în extaz ºi determinã o descãrcare emoþionalã." Privite din perspectiva creºtinã a Sf. Clement Alexandrinul, aceste moduri nu mai prezintã aceeaºi consistenþã atribuitã în antichitate, ele nemaifiind necesare în Bisericã: ,,cântarea cea nouã (nu va folosi) nici ritmul lui Trepandru, nici pe cel al lui Capiton, nici modul frigian, nici modul lidian, nici pe cel al doridei." Este necesar sã amintim aici cã la aceºti autori modul reprezenta doar scara, înºiruirea schematicã a tonurilor. Pe lângã aceasta o importanþã chiar mai mare o avea ethosul modului, impresia (,,tonul face muzica") pe care o realiza, cadenþele specifice, interpretarea, caracterul. Aceasta este explicaþia denumirii modurilor dupã regiunea ºi etnia care le folosea, imprimându-le specificul local. În acest sens este demn de amintit mitul muzical antic al întrecerii dintre Apolon ºi Marsyas. Zeul cânta la lirã în modul dorian, iar omul cânta la flaut în sonoritãþile lascive ale modului frigian. Apolon a ieºit biruitor, iar cutezãtorul Marsyas a fost jupuit de viu. Mesajul educativ al mitului este de la sine grãitor.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
multumesc