Personalitatea consista intr-un numar de dimensiuni si trasaturi care sunt determinate complex de catre:
- Predispozitia genetica ;
- Trecutul pe termen lung al persoanei;
Personalitatea are un caracter relativ stabil ,relativitatea acesteia decurge din aceea ca pot aparea anumite schimbari structurale generate de experienta de invatare adulta.
Fiind un concept care nu tine de partea concreta a lucrurilor , au aparut dificultati in masurarea acesteia si implicit in efectuarea unor cercetari. Progresele din domeniul tehnic au starnit interesul pentru aceasta parte a cercetarii stiintifice si importanta acesteia creste continuu managerii de varf fiind preocupati de stabilirea unor noi ideologii ce au la baza studii referitoare la personalitatea umana.
Aplicatii ale acestor studii : stabilirea unor strategii de promovare pentru organizatiile prestatoare de servicii,preocupare pentru etica si integritate ca si interesul contemporan pentru munca in echipa si cooperare;
Sunt necesare cateva cuvinte de precautie referitoare la personalitate. Mai intai ,cu toate ca folosimadesea etichetari ca vanitos ,petru a descrie oamenii,va trebui sa ne reamintim intotdeauna ca oamenii au o diversitate de caracteristici de personalitate.Clasificarea excesiva a oamenilor nu ne ajuta sa apreciem potentialul lor unic de a contribui la succesul unei organizatii.In al doilea rand, anumite caracteristici de personalitate sunt utile in anumite situati organizationale. Nu exista o cea mai buna personalitate si managerii ar trebuii sa invete sa aprecieze avantajele diversitatii angajatilor. Un concept cheie aici este acela de adecvare ,punand persoana potrivita sa faca munca potrivita si expunandangajati diferiti unor stiluri manageriale diferite. In final ,avem adesea tendinta de a exagera impactul personalitatii aupra comportamentul organizational.Personalitea va avea cel mai mare efect in situatii’slabe’. Acestea sunt situatiile cu roluri definite lejer,putine reglementari si contexte de sanctionare si consolidare slabe.Ca exemplu ,ganditi-va la o organizatie locala nou formata pe baza de voluntariat. In situatiile ‘tari’cu roluri mai bine definite,reguli si conteextualitati ,personalitatea tinde sa aiba un impact mic. Ca exemplu ,operatiuni militare obisnuite .
De-a lungul anilor au aparut o multime de concepte care descriu personalitatea umana. In urma cercetarilor sa ajuns la concluzia ca personalitatea are cinci dimensiuni general valabile:extraversiunea , stabilitatea emotionala , gradul de agreare constiinciozitatea , deschiderea la nou. Aceste dimensiuni sunt relativ independente si tind sa se mentina in diverse medii culturale. Astfel ,oamenii aprtinand unor culturi diverse folosesc cu totii aceste dimnsiuni atunci cand descriu personalitatile prietenilor si cunostintelor.
In general trasaturi precum extraversiunea , stabilitatea emotionala , gradul de agreare conduc la o functionare pe post mai buna. In acest sens s-a sustinut ca pentru manageri si personalul de vanzari este importanta o extraversiune mare si ca , pentru toate ocupatiile ,constiinciozitatea usureaza performanta.In acelasi timp constiinciozitatea este un antidot important in cazul comportamentelor contraproductive , cum ar fi furtul ,absenteismul si problemele disciplinare.un studiu a aratat ca o constiinciozitate deosebita si extraversiunea au contribuit mai mult la performanta manageriala pentru conducatorii care au mai multa autonomie.
Cu o relevanta speciala pentru comportamentul organizational sunt urmatoarele caracteristici specifice de personalitate: locul controlul ,automonitorizarea si autostima.
Locul controlului.un set de convingeri referitoare la faptul daca controlul comportamentului cuiva este realizat in principal de catre fortele exterioare sau interioare. Aceasta variabila se refera la convingerile indivizilor despre localizarea factorilor care controleaza comportamentul . La un capat al axei se afla internistii cei care cred ca sansa de a-si controla comportamentul se afla in ei insisi .La celalalt capat se afla externistii ,care cred ca fortele externe le determina comportamentul . Nu este nici o surpriza sa aflamca in contradictie cu internistii ,externistii vad lumea ca fiind imprevizibila ,un loc al norocului in care sansa , soarta si cei puternici le controleaza destinul.Internistii tind sa vada lefgaturi puternice intre intre efortul pe care il depun si nivelul de performanta pe care il ating.In plus ei percep intr-o mai mare masura decat decat externistiifaptul ca organizatia nu va lasa neobservata performanta inalta si o va recompensa.Deoarece internistii cred ca recompensele pe care le vor primi vor fi influentate de comportamntul lor legat de munca ,ei vor fi mult mai probabil atenti lainformatia care ii va face capebili sa lucreze mai bine si o vor fructifica. Evident ,deoarece se percepca fiind capabili sa controleze ceea ce li se intampla , oamenii care cred in controlul intern sunt mai satisfacuti de munca lor ,castiga mai multi bani si ajung in pozitii mai inalte in organizatii . In plus , se pare ca ei sunt mai putin stresati ,suporta mai bine stresul si se angajeaza in planificarti mult mai ingrijite ale carierei.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
multumesc