Influenta materialelor cu continut sexual sau pornografic asupra comportamentului uman
Publicat de
pavel
on sâmbătă, 21 martie 2009
Daca dupa numai cateva saptamani de vizionare a unor materiale cu continut sexual sau pornografic se pot observa modificari vizibile de atitudine, e limpede care sunt dimensiunile efectului de influenta al televiziunii in formarea atitudinilor, in modelarea comportamentului sexual al omului contemporan. Expus la mesajul preponderent erotic al televiziunii sau pur si simplu traind in mijlocul unei lumi care-si modeleaza sistemul de valori si atitudini dupa cel al lumii micului ecran, omul modern nu se mai poate raporta la relatia de dragoste sau la tema sexualitatii ca acela de dinainte de era televizorului. Sexualitatea devine importanta pentru ca industria de consum are nevoie de ea, nihilismul o promoveaza, iar mesajul erotic insusi este foarte bine adaptat mediului TV, un mediu care, ca si eroticul, are capacitatea de a inhiba reflexia rationala si de a modela o perceptie senzitiva (simtuala), senzuala si, in ultima instanta, erotica a realitatii. Chiar daca ne consideram infailibili prin educatia, inteligenta sau discernamantul nostru, indiferent de varsta, stare sociala sau spirituala, elevi, studenti, muncitori, intelectuali sau clerici, in functie de frecventa si de timpul acordat vizionarii TV, vom deveni tot mai libertini in conceptiile noastre privind relatiile dintre barbat si femeie, tot mai ingaduitori fata de un comportament sexual nepotrivit unei varste anume, din ce in ce mai deschisi in a purta o discutie cu caracter erotic (de la aluzii pana la afirmarea explicita) si chiar in a ne lasa prinsi intr-o relatie sexuala oarecare. Ne vom simti tot mai putin legati de familie sau de ideea de a intemeia o familie, tot mai putin dispusi sa avem un copil sau mai multi (dat fiind faptul ca, proportional cu numarul copiilor, se micsoreaza posibilitatea dobandirii placerilor, crescand responsabilitatile), tot mai putin atenti cu sotul, sotia sau prietenii, tot mai nemultumiti de ei, mai nervosi, mai artagosi, atata timp cat nu putem obtine usor placerile dorite. Toate acestea se vor intampla, chiar daca asteptarile, tendintele si frustrarile noastre nu vor fi exprimate la nivelul constiintei, ci vor ramane ascunse undeva in zonele de adancime si de mare intimitate ale sufletului. Mintea telespectatorilor, hranita cu fantasmele dorintei, comprimate mai mult sau mai putin subtil in tot ceea ce inseamna publicitate, in filme, divertisment etc. a devenit foarte sensibila la momeala placerii, deoarece ea o cauta in mod inconstient, are nevoie sau este dependenta de aceasta hrana cu care a crescut de-a lungul anilor prin miile de ore de vizionare TV, cu care s-a indulcit si s-a obisnuit. In felul acesta, omul modern, cu toate ca este mai scolit decat cel din trecut, este mult mai usor de influentat, de manipulat sau de destabilizat din asezarea pe care o are, mai frustrat, mai nemultumit de ceilalti si de el insusi, mai singur si mai nefericit. Spunem singur si nefericit, pentru ca in lumea in care s-a nascut televiziunea (lumea occidentala) peste 70% dintre casnicii esueaza in divort. Si sa nu uitam ca tot mai multi nici macar nu se mai casatoresc, traind intr-o perpetua "casatorie de proba" (concubinaj)! In conditiile in care mijloacele video isi vor continua si intensifica tirul mesajelor erotice, in care oamenii nu vor intelege gravitatea acestui fenomen pentru a nu se mai expune bombardamentului cotidian (macar cat le sta in putinta), atunci familia va deveni cu adevarat o raritate in urmatorii 20 de ani, iar sexualitatea va tinde intr-o masura tot mai mare sa se rezume doar la satisfacerea mecanica a placerii sexuale - dupa cum observa McLuhan inca din perioada anilor 70. In discutiile privitoare la televiziune, este criticata indeosebi natura mesajelor acestuia - caracterul erotic, violent, comercial -fara a se lua in seama posibilitatea ca insusi mediul TV sa predispuna, prin natura sa, catre transmiterea in mod prioritar a unor mesaje de un anumit tip. Se ignora cu totul faptul ca televiziunea creeaza in masa publicului un fond perceptiv care-l predispune la primirea unui mesaj cu potential erotic, prin a carui vizionare repetata telespectatorii vor fi tot mai puternic atrasi de programele cu continut sexual. Chiar daca un canal TV nu transmite deloc erotism, aceasta nu inseamna ca experienta vizionarii acelor programe nu-l va face pe telespectator sa aiba o deschidere tot mai mare catre o experienta senzuala de tip vitalist sau, foarte probabil, una de tip erotic. Aceasta mai cu seama in conditiile in care televiziunea, prin afectarea cortexului prefrontal, favorizeaza o hipertrofiere a comportamentului instinctual, a pulsiunilor sexuale. Televiziunea este, inainte de toate, o scoala a placerii, iar daca erotismul este foarte bine adaptat acestui tip de educatie, atunci acesta va domina din ce in ce mai mult programele TV, independent de interesele ideologice sau economice de a transmite sau nu programe cu continut sexual. Erotismul TV este o consecinta ce decurge logic din natura mediului televizual si, prin urmare, atunci cand ne uitam la televizor trebuie dintru inceput sa ne asumam cu buna stiinta posibilitatea ca acesta sa ne influenteze, fara ca noi sa ne dam seama, modul in care ne raportam la realitate. Pentru copii lucrurile sunt mult mai grave caci, prin vizionare, li se poate modela o sensibilitate sexuala anormala care sa-i marcheze toata viata. Prin intermediul fantasmelor inoculate de televiziune sau de cultura de consum, eroticul ajunge sa detina un anumit monopol asupra orizontului de constiinta uman. De la vestimentatie - care indica ce parte din trup sa fie acoperita, si care dezgolita -, gesturi, priviri si comportament, toate ajung sa fie imprimate de tot mai mult erotism. F. Brune, J. Baudriard si D. Kelner sau toti marii comentatori ai fenomenului cultural contemporan sesizeaza aceasta hipertrofiere a erotismului in imaginarul colectiv, in modul de viata al oamenilor. Apare un cerc vicios sau o spirala a erotizarii lumii aflate in raza televiziunii sau a mass-mediei. Cu cat oamenii se expun mai mult la bombardamentul cu erotism, cu atat imaginatia, comportamentul si modul lor de viata va fi marcat mai puternic de obsesia sexului, cu atat mai mult erotismul va domina mediul social, spatiul vital al omului modern, iar oamenii vor simti nevoia de a se reintoarce catre consumul materialelor erotice pentru a-si hrani o imaginatie si niste asteptari greu de satisfacut in lumea reala. Aceste materiale insa vor trebui sa fie tot mai incitante pentru a putea raspunde noilor asteptari. Baudriard gaseste ca finalul acestui efect de cascada nu este altul decat eliminarea completa a sentimentului, a umanului din relatia de dragoste, degenerarea in perversiuni si, in final, in homosexualitate si lesbianism. Tulburarile de personalitate, dezagregarea mentala si bolile psihice, in general, devin tot mai probabile pentru omul pe care televiziunea, cultura nihilismului sau societatea de consum l-au inrobit unei existente obsedate de fantasmele eroticului.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
multumesc