Femeia in Sfanta Sciptura
Publicat de
pavel
on marți, 9 martie 2010
Din referatul creatiei, se cunoaste numele celei dintai femei, Eva, care inseamna "viata", deoarece din ea s-a nascut neamul omenesc (Fac. 3, 20 ; Tob. 8, 6), creata direct de Dumnezeu cu destinatia de a fi "ajutor asemenea omului" {Fac. 2, 20-23). Impreuna cu Adam, formeaza perechea stramoseasca, chemata sa constituie un ansamblu fara de care actul creatiei este de neconceput (Fac. 2, 24 ; I Cor. 11, 8-9 ; Mt. 19, 5). Implicata in actul-caderii in pacat prin seductia diavolului (Fac. 3, 4-12 ; Int. Sir. 25, 27), patimind consecintele acestei caderi (I Tim. 2, 13- 15), femeia primeste si ea una din marile fagaduinte mesianice din istoria mantuirii, deoarece samanta - posteritatea ei, va distruge diavolul : "Voi pune dusmanie intre tine si intre femeie, intre samanta ta si samanta ei ; aceasta iti va zdrobi capul, iar tu ii vei intepa calcaiul" (Fac. 3, 15). Egalitatea femeii cu barbatul in actul procreatiei, aportul ei specific in transmiterea vietii si mai ales binecuvantarea posteritatii ei, sunt idei subliniate cu vigoare in Cartea Facerii. Sub influenta legislatiei iudaice de mai tarziu, aceasta conceptie biblica despre unitatea si egalitatea femeii si barbatului s-a modificat enorm : cu toata starea ei de inferioritate, femeia participa la sarbatori religioase (Deut. 12, 12), la dansul ritual (Jud. 21, 21), la cina jertfelor (I Par. 1, 4), la servicii in altar (Ies. 38, 8). Sara, sotia lui Avraam, primeste binecuvantarea lui Dumnezeu : "Si o voi binecuvanta si-ti voi da din ea un fiu , o voi binecuvanta si va fi mama de popoare" (Fac. 17, 16 ; Rom. 9, 9). Femeia are un rol in mentinerea poporului lui Izrael; de pilda, Rut, moabiteanca (Rut 4, 5, 11). De asemenea, se cunosc cateva nume de proorocite : Hulda (II Par. 34, 22), Mariani, sora lui Moise si a lui Aaron (les. 15, 20), Debora, care a fost aleasa judecator (Jud. 4, 4) si Aria (Lc. 2, 36-38). Cu toate ca nu se stie pe larg ce rol precis au avut femeile in Biserica primara, totusi stim ca prezenta si activitatea lor este foarte importanta. "Femeile si Maria" se afla totdeauna in compania apostolilor (Fapte 1, 14), ceea ce inseamna ca cercul apostolic era deschis. Apostolul Pavel considera "tovarase de lucru" pe Priscilla, ca si pe Evdochia si Sintihi, in casa careia organizeaza o biserica (I Cor. 16, 19; cf. Fapte 12, 12), fapt pentru care "toate bisericile dintre neamuri le sunt recunoscatoare" (Rom. 16, 4). El citeaza o multime de nume de femei care participa la viata Bisericii (Rom. 16, 6, 12; Fil. 4, 2-3). Femeile au diverse slujiri, harisme si roluri in Biserica de la inceput. De pilda : harisma profetiei (I Cor. 11, 5), responsabilitatea rugaciunii (Fapte 1, 14 ; 12, 12 ; I Tini. 5, 5), a instruirii (Tit 2, 3-5), organizarea cultului in casele lor (I Cor. 16, 19 ; Col. 4, 15), predicarea Evangheliei si didahia (Rom. 16, 3 ; Fapte 18, 24-26 ; Fii. 4, 3). Doua categorii sunt mentionate separat : diaconitele (Febe- Rom. 16, 1 ; I Tim. 3, 11) si vaduvele, care au un rol bine precizat (I Tim. 5, 9, 12) si care trebuie sa indeplineasca anumite conditii speciale (I Tim. 3. 1-13; 5, 9-10).
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
multumesc